ثبت برند

ثبت برند

ثبت برند
احتمالا عامیانه ترین و دم دست ترین تعریف ممکن برای واژه «برند» این است «نامی که مستقیما دلیل فروش کالاها یا استفاده از خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.
مشخص است که برند فقط یک نام نیست بلکه بک نشانه یا سمبل یا آرم گرافیکی نیز دارد که منحصر به فرد است، بنابراین می توان این مفهوم را برای «برند» ارائه داد:
برند نام یا نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار میگیرد.
اما مسئله اینجا ست که حالا «برند» صرفا یک نام یا نماد نیست بلکه عناصر دیگری چون تجربه ها، شنیده ها، روایات و خاطره های ذهن افراد، ویژگی های خاص افراد مصرف کننده از آن و حتی موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارائه محصولات و قیمت آن ها هم در این مجموعه در هم تنیده شده و همه آنها با هم مفهوم «برند» را بوجود آورده اند».
هدف از ثبت علامت چیست؟
هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند.مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود  اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف،مثل متقلبان ،برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند. ابن نظام،آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد  و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
علامت تجاری چگونه ثبت می‌شود؟
ابتدا، درخواست ثبت برند باید در دفتر ملی یا منطقه‌ای فهرست شود. این درخواست باید شامل بازسازی واضحی از آرم، با تمام رنگ‌ها،  طرحها و نقش‌های سه بعدی آن برای ثبت، درج شود. این درخواست همچنین باید شامل فهرستی از كالاها و خدمات در برگزیدة آن علامت باشد. این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامتدیگر باید واجد شرایط خاصی باشد. علامت تجاری، علاوه بر معرفی یك محصول مخصوص، باید متمایز از سایر علائم باشد كه مصرف‌كننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد. ضمن اینكه نباید مصرف‌كننده را ضریب دهد یا به اشتباه بیندازد یا اینكه به قوانین و اخلاقیات بی‌حرمتی كند. و بالاخره، حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. با جست‌و‌جو و آزمایش توسط دفتر ملی یا مخالفت ثالثی كه ادعای حقوق مساوی یا مشابه دارد می‌توان از این بابت اطمینان حاصل كرد.
از نظر مصرف‌کننده خرید از یک برند یعنی:
•    کیفیت بالا
•    خطر پذیری کمتر
•    منشا یک محصول
•    عهد با تولید کننده
•    هزینه پرس و جوی کمتر
•    سپردن مسئولیت به تولید کننده
•    وسیله‌ای نمادین برای اظهار شخصیت
ثبت برند و برند سازی چه ارتباطی با هم دارند؟
فرآیند برندسازی در ایجاد یک نام منحصر به فرد و تصویر برای یک محصول در ذهن مصرف کنندگان دخیل می باشد و عمدتا از طریق کمپین های تبلیغاتی به وجود می آید. برندسازی با هدف ایجاد حضور قابل توجه و متفاوت در بازار به وجود می آید و هدف دیگر آن جذب و حفظ مشتریان وفادار به محصول یا خدمات می باشد که خودش از ثبت برند شروع می گردد.
ثبت برند و تصویر ماندگار کالا
تصور یک علامت یا نام تجاری در ذهن مصرف کنندگان از کل شخصیت یک برند را تصویر نام تجاری می نامند. این تصویر می تواند کیفیت واقعی و یا خیالی و البته کم و کاستی های آن علامت تجاری باشد. تصویر علائم تجاری در طول زمان از طریق روش های برندسازی توسعه یافته و از طریق تجربه مستقیم مصرف کننده گان این موضوع تصدیق می شود. در مواردی همچون ثبت برند مواد غذایی این مسئله بیشتر نمود پیدا می کند.
مزایای ثبت علائم تجاری:
از علامت تجاری برای ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات مشابه و تولید کننده های مشابه استفاده می شود.
این علامت ها نوعی، ابزار برای بازاریابی محسوب می شوند که شهرت شرکت ها بر اساس آن صورت می گیرد و وجهه شرکت ها بر پایه ی آن ها شکل می گیرد.
در قرار داد های اعطای نمایندگی، این گزینه از مهم ترین ویژگی هایی است که باید قید شود.
در صورتی که شرکتی بتواند برند سازی موفقی داشته باشد، می توان برند وی را جزو دارایی های ارزشمند این شرکت به شمار آورد.
با برند خاص، شرکت ها ملزم می شوند که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا نام و نشانشان موفق تر و ماندگار تر شود.
از برند و آرم تجاری برای در یافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.
شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه ی آرم تجاری خود دارند.