ما در این مقاله برآنیم تا در مورد ثبت برند مطالبی را به اشخاصی که متقاضی ثبت برند می باشند ارائه نماییم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
برند چیست ؟
برند یا نام تجاری (انتخاب نام برند) که برای محصولات و خدمات یا شرکت ها اطلاق می شود، نامی است که محصولات و خدمات و شرکتها را از سایر شرکت ها متمایز می کند. به صورت عامیانه برند یا نام تجاری به صورت لاتین و غیر لاتین در دنیای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از برند یعنی استفاده از انحصار یک امتیاز از یک کالا یا خدمات خاص به طوریکه حق سوء استفاده یا کپی و یا حتی اعمال تحریم از آن سلب می شود. برند ها به صورت نوشته تجاری یا لوگو تایپ یا نوشته تجاری و لوگو جداگانه می باشند مثال های بسیار زیادی در مورد برندها یا ثبت برندها (انتخاب نام برند) موجود می باشد اما می توان از مشهورترین آنها مانند Apple, Samsung, BMW و… در زمینه های مختلف نام برد. برندهای غیر لاتین یا فارسی برندهایی هستند که به صورت فارسی در اداره مالکیت صنعتی و معنوی طی مراحلی که جزئیات آن در همین سایت موجود است به ثبت می رسند. برای ثبت برندهای فارسی باید از یک مجوز یا جوازی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد. ضمنا آن برند باید حتماً ریشه فارسی در فرهنگ لغات فارسی داشته باشند (انتخاب نام تجاری). برندهای لاتین برندها یا نام هایی هستند که در آنها حروف لاتین استفاده می شود و ملاک ثبت آن در اداره مالکیت صنعتی و معنوی داشتن مجوز فعالیت مرتبط به انضمام کارت بازرگانی مرتبط می باشد.
مزایای ثبت برند
- ایجاد مالکیت انحصاری ارائه محصولات(کالا،خدمات) مورد نظر با نام تجاری مورد نظر.
- امکان تشخیص محصول شرکت از سایر محصولات مشابه رقبا با نامگذاری متمایز.
- عدم امکان سوء استفاده رقبا از نام تجاری شخص یا شرکت.
- ایجاد شهرت و اعتبار برای محصولات مورد نظر و توسعه برندینگ.
- ایجاد جایگاه ویژه در میان مشتریان بازارهای داخلی و خارجی از طریق نام تجاری متمایز.
- امکان اجرای تبلیغات محیطی و تلویزیونی جهت توسعه برنامه های پیشبرد فروش و برندسازی.
- تبدیل شدن اصل کیفیت مداری به اصول اساسی فرهنگ سازمانی با توجه به متمایز بودن و قابلیت تشخیص محصولات و ضرورت حفظ حسن شهرت.
- امکان اعطای نمایندگی برند به شخصیت های حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی.
- جلب اعتماد مصرف کننده با توجه به مشخص و قابل پیگیری بودن ارائه دهنده محصول.
- حفظ حقوق مصرف کننده با ایجاد قابلیت تشخیص محصول از طریق برند از سایر محصولات و سهولت تصمیم خرید و انتخاب محصول.
نتیجه اینکه ثبت برند یا به عبارتی داشتن یک نام تجاری (انتخاب نام برند) می تواند به بهره وری و حاشیه امنیتی شرکت ها و ارگان ها و کارخانجات کمک کند. در نظر داشته باشید ادارات استاندارد و اداره بهداشت ، غذا، دارو و ادارات محیط زیست برای اعطای مجوز یا پروانه از شما تقاضای برند می کنند.داشتن یک برند و یا ثبت برند (انتخاب اسم برند) در نتیجه برند سازی می تواند در تأثیر گذاری هدف شرکت ها و ارگان ها و محصولات در جهت ورود به بازار رقابت کمک شایانی بکند و در نتیجه می تواند باعث ورود محصولات و خدمات دیگر توسط همان برند بدون پرداخت هزینه اضافی برای ساختن یا ثبت برندی جدید و حضور در عرصه رقابت بدون هزینه برند سازی بشود.همچنین ثبت برند
نکات مهم برای انتخاب برند یا نام تجاری :
چند نکته برای انتخاب برند و ثبت برند در کرج یا نام تجاری که باید به آن توجه شود :
۱- اسامی مشهوره و معروف قابل ثبت نمی باشند.
۲- شباهت نزدیک به ۵۰% با نام تجاری دیگر اخطار رد اظهارنامه و برگشت برند می باشد
۳- در طبقات مصرفی و خاص نظیر طبقات مواد غذایی، آشامیدنی، سلولزی لوازم خانگی و ایمنی، آرایش و بهداشتی انتخاب و ثبت برند بسیار مشکل و دارای محدودیت انتخاب نام به دلیل تشابه می باشد.
۴- استفاده از نام های مختلط و نام های چند سیلابه به شرط نبودن عین شباهت یکی از سیلاب ها ثبت برند در طبقات خاص (شلوغ) را راحت تر خواهد کرد.
۵- برای انتخاب لوگو یا انتخاب لوگوتایپ از طرح های ساده و قابل فهم و در عین حال زیرکانه استفاده شود.
۶- استفاده از نام مناطق جغرافیایی در کنار نام تجاری غیر قابل ثبت می باشد. (ثبت نقطه جغرافیایی)
۷- ثبت برند به صورت حقیقی و حقوقی و فارسی و لاتین صورت می گیرد.
۸- اسامی غیر اسلامی و غیر معقول با اخطار شئونات اسلامی مواجه خواهند شد.
۹- در نظر داشته باشید برخی از برند ها حتی پس از ثبت قابلیت ابطال و برگشت پذیری دارند که دارای شرایط متفاوتی می باشند که یکی از آنها اعمال مانور متقلبانه و یا به نوعی ثبت برندی شبیه یا نزدیک به برندی مشهور می باشد. که توسط صاحبان آن برند قابل شناسایی و برگشت می باشد.
مراحل ثبت برند در ایران
برای ثبت برند (نام تجاری) در ایران، پس از استعلام های اولیه توسط مشاوران ثبت برند آراکس ، می بایست اظهارنامه شما در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت گردد، پس از گذشت ۴۵ تا۹۰ روز پس از ثبت اظهارنامه کارشناسان اداره نظر نهایی را در مورد ثبت برند در ایران اعلام می دارند و در صورت تایید نام ، آگهی تقاضا برای ثبت برند در ایران صادر می گردد.از زمان چاپ آگهی تقاضا د ر روزنامه رسمی کشور، ۳۰ روز زمان به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می شود تا در صورت داشتن اعتراض به ثبت این برند، اعتراض خود را با ذکر مستندات تحویل اداره مالکیت صنعتی نمایند .درصورت گذشت ۳۰ روز از زمان چاپ آگهی تقاضا و عدم اعتراض نسبت به ثبت برند در ایران، آگهی دوم (آگهی رسمی ثبت علامت) در روزنامه رسمی کشور چاپ می گردد در پایان تصدیق ۱۰ ساله برند صادر گردید و تحویل مالک داده می شود .
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند
بسته به نوع برند اشکال گوناگونی خواهند داشت :
مدارک ثبت برند حقیقی (به نام شخص) در کرج :
• کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت برند
• ارائه کپی برابر اصل مجوز فعالیت در زمینه فعالیت شخص.مجوز برای ثبت برند در ایران می تواند پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس و یا جواز کسب ،نامه موافقت اصولی ارگان ذیصلاح و … باشد .
• درصورتی که نام برند لاتین باشد و یا فاقد معنی در لغتنامه دهخدا باشد ، برای ثبت آن نیاز به کارت بازرگانی می باشد.
• فایل رنگی تصویر برند در ابعاد 6*6
مدارک ثبت برند حقوقی (به نام شرکت) در کرج:
• کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل شرکت
• ارائه کپی برابر اصل مجوز فعالیت در زمینه فعالیت شرکت.مجوز برای ثبت برند در ایران می تواند پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس و یا جواز کسب ،نامه موافقت اصولی ارگان ذیصلاح و … باشد .
• درصورتی که نام برند لاتین باشد و یا فاقد معنی در لغتنامه دهخدا باشد ، برای ثبت آن نیاز به کارت بازرگانی می باشد.
• فایل رنگی تصویر برند در ابعاد 6*6
• کپی آگهی تأسیس و تغییرات شرکت
ضرورت ثبت برند در کرج چیست؟
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن میتوانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث بسیار آسانتر است و در نتیجه میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد.گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است. ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده شود که بطور فزایندهای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه میشوند.توجه داشته باشید ثبت برندهای معروف که به اسامی مشهوره شهرت یافته اند خلاف قوانین بین المللی می باشد و غیر قابل ثبت نیز هستند.
مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده در کرج چقدر است ؟
مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن ميباشد. اين مدت با درخواست مالك آن براي دورههاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است. يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع ميشود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته ميشود.
علائم تجاری قابل ثبت در کرج
هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب میشود. در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب میشوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت میشوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه میدهند شکلهائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند نیز ثبت شوند کانند رنگها، علائم سه بعدی (شکل یا بستهبندی کالاها)، نشانهای قابل شنیدن (صداها) یا نشانهای قابل استشمام (بوها). با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیتهایی قائل شدهاند و عمومآ اجازه ثبت نشانهائی را میدهند که قابل روءیت هستند یا میتوان آنها را بصورت گراقیک نشان داد.
علائم تجاری غیر قابل ثبت در کرج
واژههای عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصر دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژههای علم برای این محصول است.واژههای توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار میروند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف میکند.در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژههای کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال زیاد مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمیشود، ضروری است.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده) کدامند؟
علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه میکند یا فریب میدهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شدهاند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.پرچمها نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.
طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زير قابل ثبت نيست:
الف ـ نتواند كالاها يا خدمات يك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.
ب ـ خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.
ج ـ مراكز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.
د ـ عين يا تقليد نشان نظامي، پرچم، يا ساير نشانهاي مملكتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمي متعلق به كشور، سازمانهاي بينالدولي يا سازمانهايي كه تحت كنوانسيونهاي بينالمللي تأسيس شدهاند، بوده يا موارد مذكور يكي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذيربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
هـ ـ عين يا به طرز گمراهكنندهاي شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاري باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف است.
و ـ عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و مالك علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالك علامت قبلي لطمه وارد سازد.
ز ـ عين علامتي باشد كه قبلاً به نام مالك ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه بهلحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.
در انتها خاطر نشان می شویم که در صورت مواجه شدن با هر سوال یا مسئله ای می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.