تا به حال به این فکر افتاده اید که بزرگترین مشکل تجارت شما چیست؟ مشکل شما از سرمایه و هزینه سرویس ها محصولات نیست. مشکل شما عدم مشتری و عدم نیاز به محصول و یا سرویس شما نمی باشد. حتی این امکان هم ممکن است وجود داشته باشد که مشکل از اقتصاد و بازار بیرونق در حال حاضر نباشد و برخی از مشکلات، از نبود شناخت و اعتزال برند شما باشد. در حقیقت، برندینگ کسبوکار شما با مشکل روبرو است.
روش های برند شدن
اگر من از شما شناختی نداشته باشم و با شما آشنایی نداشته باشم، پس شما هم تجارت من را نمیشناسید. در این صورت چگونه می توانم محصول یا سرویس شما را خریداری کنم و یا در تجارت شما سرمایه گذاری انجام دهم. در این مرحله می توان ضمانت کرد که با این حد شناخت طرفین، هیچ نوع خرید و یا فروشی اتفاق نمیافتد.
راه های موثر و کم هزینه برای مطرح شدن برند شما
1-سمپلینگ و پروموشن
اگر می خواهید تجارت شما مسیررشدی را پیدا کند، بایستی اولویت خود را جلب توجه دیگران قرار دهید. در اینجاست که خلق پروژه های سمپلینگ و پروموشن ,شبکه و فضای مجازی به کمک شما میآید تا به راحتی برندتان را به دیگران معرفی کند و اسانی بخشد.
به عنوان مثال نوع بسیار ساده تر این اطلاع رسانی، آشکار ساختن نیازمندی یک فرد به پول در مترو یا دیگر فضاهای عمومی است تا توجه دیگران را به خود جلب کنند یا در مثالی دیگر مدیر عاملی که متعهد رخدادها میشود و با توجه به شناخت کافی عموم از تجارت خود ، سعی دارد بیشتر شناخته شود تا اطلاعرسانی و آگاه سازی جامعه از برند خود را به حداقل برساند.
همان گونه که به نظر می آید برندینگ کاری بسیار ساده می باشد ، ولی در عین حال انجامش به درستی و کارآمد شدن در روش درست و به موقع آن، کاری بسیار سخت می باشد. آمارها نشان میدهد که بیشتر شرکت ها در انجام این کار به درستی عمل نمی کنند.
در عصر های قبل بیشتر توجه به این سو میرفت که چگونه میتوان از پاپآپها در فضای وب و موبایل جلوگیری نمود. این در حالی است که هم اکنون تبلیغات در این فضاها روز به روز، در حال گسترش می باشد.
آمار و ارقام نشان می دهند که بیشتر سرنشینها و گاهی حتی رانندگان سرگرم گوشیهای هوشمندشان می باشند و یا سرگرم کارهای دیگر مانند موسیقی، کتاب خواندن و یا گپ زدن میشوند. با این حال جالب است بدانید که کمپانیها هنوز سرگرم خرید فضا در بیلبوردهای فیزیکی به منظور تبلیغات هستند. در ادامه هزینههای هنگفتی که در تبلیغات تلویزیونی انجام میشود هم نوعی از عادت هایی می باشد که مخاطب کاملا کورکورانه انتخاب کرده است.
نکته قابل توجهی وجود دارد و آن این است که مواردی در این دو شیوه تبلیغات (بنر های فیزیکی و تلویزیونی) به منظور جلب توجه عموم و آگاه سازی جامعه به هم شباهت دارد. هر دو روشبا وجود این که بسیار پر هزینه هستند، قادر به هدفگیری مخاطب خاص خود نمی باشند و هیچ ارزشی به مشتری اضافه نمیکنند در حالی که تجارتی که به صورت آنلاین تبلیغ میکند، در بدترین حالت و شرایط دیده و شناخته میشود.
شما میتوانید با روش هایی ارزان تر، در جلب و جذب مشتری کمک نمایید و به آن ها در انجام امری مثبت به منظور رشد و گسترش حوزه فعالیتشان کمک کنید تا در برندینگ خودتان قدمی مثبت برداشته باشید.
در نهایت صاحبان تجارت می توانند با انجام کارهایی که در فوق ذکر شده است، به برندینگ خود سمت و سو دهند و با تلاش در انجام سه مورد زیر به تقویت آن کمک کنند.
2-آموزش مشتریان
برطرف نمودن نیازهای مشتریان (با توجه به نوع مخاطب(
ارائه خدماتی گرانبها ازقبیل سمپلینگ
آموزش مشتریان
هنگامی که خدمات یا محصولی را ارائه میدهید، روش استفاده و کارایی آن را به درستی و به صورت مطلوب ترین وضعیت ممکن در اختیار کاربر قرار دهید.
به عنوان مثال اگرشما فروشنده وسایل الکترونیکی از قبیل موبایل هستید، بایستی اطلاعاتی مانند مشخصات فنی و ظاهری در اختیار کاربر بگذارید تا با دیدن نمایی از شما محصول در ذهن کاربر نمایان شود و میل خرید در کاربر با افزایش مواجهه شود. حال این فرآیند میتواند با تهیه و تدوین و نمایش یک ویدئو اموزشی از محصول بسیار مؤثر و سادهتر حمایت کند.
در ادامه میتوانید با پاسخ سوالات رایج و امکان قید نظرات کاربران در مورد محصول مورد نظر وب سایت خود را تبدیل به مرجعی نمایید تا به هنگام جستجو کاربران در گوگل، وب سایتتان در گزینههای اول نمایان گردد که در نهایت منتهی به ترافیک و فروش بیشترسایت خواهد شد.
3-برآورده کردن نیاز مشتریان (با توجه به نوع مخاطب)
در این بخش میتوان با تولید مفهوم مناسب و با توجه به نیاز کاربر، مطلب هایی سرگرم کننده و مفید تولید کرد.
به عنوان مثال نمیتوان برای همه تجارت ها، تار نگار تهیه کرد. زیرا ممکن است خواندن تارنگار از اموری نباشد که مشتری شما به آن علاقه دارد. شایان ذکر است که عدم تناسب نوع و شیوه روش سرگرم کردن، نه تنها در جذب و افزایش ارزش برند به شما کوچک ترین کمکی نمی کند، بلکه سبب رکود مشتریان در حال حاضر شما میشود.
به عنوان مثال اگر شما تولیدی محصولات نوزاد و بچه گانه دارید، میتوانید با تولید مضمون و تارنگار از فایده های محصولات و کاربرد آن ها، مضمون تولید کنید تا سطح آگاهی مشتریان افزایش پیدا کند. شایان ذکر است که مخاطبین هر برند و یا تجارت به طور قطعیت به آموزش نیازی ندارند و گاهی تنها با موضوعات سرگرم کننده میتوان ارزش و وفاداریشان را گسترش داد .
در حالی که عکاسها و نقاشها در نخست فقط با اشتراک گذاشتن عکس ها و نشانه های خود به صورت رایگان، زمینه ای سرگرمکننده برای علاقهمندان به این زمینه فراهم و میسر میکنند و تا هنگامی که دیدار مشتریهایشان تبدیل به خرید بشود، نام برند خود را توسعه و گسترش می دهند و ارزش و وفاداری مخاطبین خود را گسترش می دهند.
سمپلینگ
طرح سمپلینگ می تواند محصول رایگان یا همان سمپل شما را به دست مصرف کننده برساند و معمولا اگر تیم سمپلینگ و پروموشن با روش مشخصی برنامه ای را آغاز کنند و تفکری خلاقانه و جدید پشت اجرای طرح سمپلینگ باشد نتایج بسیار مطلوب و خوشایندی به دست می آید و در نتیجه افزایش فروش چشمگیر و قابل توجهی را در برنامه ها شاهد خواهیم بود.