برای انتخاب و سپس ثبت علامت تجاری تابع قوانین ویژهای هستیم که طبق آن قانون ثبت علامت و اختراعات، علامت تجاری (برند) را در صورتی معتبر میدانند که زاییدهی نوآوری بوده و سبب گمراهی یا انحراف نباشد.
مفهوم انتخاب یک برند جدید چیست؟
جدید و نو بودن علامت تجاری به این معنا است که علامت تجاری ثبتشده به گونهای منحصربهفرد باشد که پیشینهی استفاده توسط دیگر شرکتها را نداشته باشد.
شایان توجه است که هرگاه برای یک کالای مشخصه در جدول طبقهبندی کالا، علامتی خاص در نظر گرفته شود، استفادهی شخص یا شرکت دیگر برای کلای مشابه با طبقهی کالای شما از همان علامت تجاری ممنوع میباشد.
چگونگی استعلام برند
در دهههای اخیر به دلیل افزایش روزافزون علائم تجاری (برند) ثبتشده در ادارهی مالکیت صنعتی، انتخاب مناسب برای علائم تجاری بسیار مشکل و پیچیده شده است به ویژه اینکه برند ثبتشده امکان ثبت و استفادهی مجدد ندارد. بدین منظور میبایست پیش از فعالیت در شرکت و جلوگیری از عدم پذیرش برند پیشنهادی اقدام به استعلام برند انجام گردد.
میتوان قبل از ثبت شرکت با استعلام برند، از کلیهی برندهای ثبتشده در 45 طبقهی کاری آگاهی یابند. گاهی ممکن است یک برند را مختص کالا یا خدماتی خاص بدانیم و بخواهیم از همان نام در کالا یا خدماتی دیگر استفاده کنیم؛ لذا با اقدام برای استعلام برند قبل از ثبت، از برند انتخابی خود در طبقات دیگر نیز مطلع شده و دیگر احتیاجی به تنظیم اظهارنامهای دیگر برای ثبت مجدد نمیباشد.
استعلام رایگان برند، علامت و نام تجاری
روش استعلام برند
رایجترین و کارآمدترین روش جهت استعلام علامت تجاری (برند)، ثبتنام در سامانهی استعلام برند در کشور قلمداد میگردد. این سامانه به موجب جلوگیری از عدم تکراری بودن برند و عنوان شرکت در خور توجه است و این امر از جهت استفاده در زمان و هزینه مقرون به صرفه است. همچنین نقطهی قوت این سامانه آگاهی یافتن از برندهای ثبتشده در 45 طبقهی کاری است که به فرایند ثبت برند تجاری سرعت میبخشد. میتوان انتخاب را وسیعتر از یک علامت تجاری ساخت تا در زمان فرایند ثبت برند استفادهی بهینه کرد. این روش در مرحلهی قبل از درخواست ثبت برند، مرسوم میباشد و مانع از ایجاد مشکلی هنگام ثبت برند میشود. با این تدابیر، میتوان در راستای عدم تکراری بودن برند که بسیار مهم و ضروری است، جلوگیری به عمل آورد.
مزایایی استعلام برند ( علامت تجاری )
آگاهی یافتن از برندهای کالا و خدمات ثبتشده به منظور عدم ارسال نام تکراری
صرفه جویی در زمان و هزینه جهت ثبت برند
عدم استفاده از عنوان مشابه (عنوان همان نام شرکت میباشد.)
آگاهی از برندهای طبقهی کاری مورد نظر جهت تخصیص برند انتخابی
استعلام برند توسط سامانهی ادارهی مالکیت صنعتی قبل از ثبت
قبل از ثبت برند میبایست در پایگاه اینترنتی دادههای ادارهی مالکیت صنعتی یا روزنامهی رسمی کشور، استعلام برند انجام پذیرد. برتریهای استعلام برند قبل از ثبت شامل آگاهی از برندهای کالا و خدمات ثبتشده و همچنین تمامی برندهای ثبتشده در 45 طبقهی کاری میباشد تا مانع از انتخاب همان برند و صرفهجویی در زمان و هزیته گردد. گاهی نام انتخابی ما مشابه با نامی است که قبلاً برای کالا یا خدماتی ثبت گردیده؛ در این صورت میتوان با استعلام برند قبل از ثبت، از نام انتخابی در طبقات کاری دیگر مطلع گشت تا مجبور به تنظیم اظهارنامهی دیگر جهت ثبت برند مجدد نباشیم.
نحوهی انتخاب نام برند مناسب برای کسب و کار
برای انتخاب نام برند موارد ذیل را در نظر بگیرید:
نوآوری در علامت تجاری
ویژگی مورد اهمیت علامت تجاری، ایجاد نوآوری در آن به همراه نقوش زیبا و ظریف میباشد. ساده بودن علامت تجاری و عدم تطبیق آن با نوع محصول موجب میگردد تا در بازار کار مورد پشتیبانی قرار نگیرد. ابتکاری بودن علامت تجاری علاوه بر موارد ذکر شده سبب میشود نامهای عام (مثل شکر به عنوان علامت تجاری محسوب نشود. همچنین اشکال هندسی (لوزی، دایره و ...) و ارقام نمایانکر کیفیت محصول، نقشی در نوآوری علامت تجاری نداشته و در صورت متناسب بودن نوع محصوول با ارقام، در استفاده از شکل ممانعت به عمل آورند.
رفع گمان و نظر اشتباه از نگاه خریدار (مصرفکننده)
طراحی علامت تجاری نباید به گونهای باشد که در نظر خریدار هنگام تشخیص علامتهای تجاری دیگر در تشابه با علامت تجاری شما، ایجاد خطا و اشتباه کند. مانند استفادهی یک کلمهی مشترک در دو بخش از علامت تجاری مرکب که موجبات سردرگمی و اختلاف میان صاحبان علامت تجاری را فراهم خواهد آورد. گاهی اوقات انتخاب ناحیهای خاص در علامت تجاری بدون هیچگونه رابطهی مشترک با نوع کالا مصرفکننده (خریدار) را به این امید که نوع کالا مختص نام منطقهای خاص میباشد، هنگام خرید کالا دچار اشتباه میکند.