ابزارهای این مورد به طور تقریبی نامحدود می باشد. علامت های تجاری قادر می باشند یک یا ترکیبی از چند کلمه، حرف یا عدد باشند.هم چنین قادر می باشند شامل مواردی مانند نقاشیها، سمبلها، نقشهای سهبعدی مثل شکل و بستهبندی کالاها، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحهها و یا رنگهایی جهت معرفی ویژگیها باشند.
علامت تجاری قابل ثبت در کرج
علاوه بر علامت های تجاری که تعیین کننده منشا کالاها یا خدمات هستند، چند قسم از علامت های دیگر هم موجود می باشد . علامت های اشتراکی به اتحادیههایی تعلق دارد که اعضاء آن ها از آن علامت ها جهت معرفی خود با یک پهنه کیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه)استعمال می نمایند. به عنوان مثال انجمن های معرفیکننده حسابداران، مهندسان یا معماران.
علامت های گواهینامه ها با استانداردهای مشخص، به منظور نشان دادن قبولی اعطا میشوند، اما به هر قسم ازعضویت محدود نمی باشد. آن ها را میتوان به هر شخصی که اقرار نماید کالاهای مربوطه برابر استاندارد هستند تقدیم نمود. برای نمونه، گواهینامه استاندارد کیفیت \”ISO 2000\” یک گواهینامه شناخته شده در عرصه ی بین المللی می باشد.
علامت های تجاری غیر قابل ثبت در کرج
علامت های تجاری و برند های زیر را نمی توانید به ثبت برسانید.
واژههای عام. به عنوان مثال ، چنانچه شرکت شما تمایل دارد علامت تجاری «صندلی» را به منظور فروش صندلی به ثبت برساند ، تقاضانامه ای که برای ثبت این علامت تنظیم گردیده است رد خواهد شد زیرا «صندلی » واژهای عام جهت این محصول می باشد.
واژههای توصیف کننده. همه این ها کلماتی می باشند که به طور معمول در تجارت برای وصف محصول مد نظر به کار میروند. به عنوان مثال، ثبت نمودن کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نمی باشد زیرا محصول را وصف می نماید.در حقیقت اگر به تولیدکننده شکلات به منظور عرضه نمودن محصولاتش حق استعمال انحصاری از کلمه «شیرین»اعطا گردد ، امری غیر منصفانه می باشد. به همین ترتیب واژههایی که کیفی می باشند همانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال بسیار زیاد رد می شوند در صورتی رد نمی شوند که جزئی از یک علامت خاص باشند. در این چنین مواردی، قید عبارتی دال بر اینکه در رابطه با آن یا قسمتی از علامت حق استعمال انحصاری تقاضا نمی گردد ، ضروری و الزامی می باشد.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده): به علامت های تجاری که مصرف کننده را به منظور طبیعت، وضعیت یا منشا جغرافیایی محصول منحرف میکند یا نیرنگ میدهند. به عنوان مثال،ارائه مارگارین به بازار با علامت تجاری که عکس یک گاو داشته باشد رد می شود زیرا علامت سبب ضلالت مصرف کنندگان می شود و مصرف کنندگان به احتمال زیاد ، گمان خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنیاتی ارتباط دارد(مانند کره حیوانی است).
علامت هایی که بر خلاف نظم عمومی و اخلاق نیکو می باشند. به صورت کلی کلمه ها یا عکس هایی که چهارچوب و هنجارهای اخلاق نیکو و مذهبی که به طور معمول پذیرفته شدهاند را نکول کنند بعنوان علامت های تجاری قابلیت به ثبت رسیدن نمی باشد.
پرچمها ،علامت های سلطنتی، علامت های رسمی دولتی و نشانهای کشورها و نهاد های بین المللی که نمونهای از آن ها به دفتر بینالمللی نهاد های جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است به طور معمول قابلیت به ثبت رسیدن را ندارد.
مطابق ماده ۳۲ قانون علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست.
نتوانند کالاها یا خدمات یک نهاد را از کالاها و خدمات سازمان دیگرمتفاوت نماید.
در صورتی که به ثبت رساندن علامت تجاری بر خلاف چهارچوب های شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق نیکو باشد.
مرکز های تجاری یا عمومی را خصوصا دررابطه با منشا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها منحرف نماید
مانند یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا دیگر نشانه های مملکتی یا نام یا نام کوتاه شده یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی که به یک شوری تعلق دارد ، اداره های بینالدولی یا نهادهایی که تحت کنوانسیون های جهانی راه اندازی و تأسیس شدهاند، باشد یا مواردی که ذکر گردیده است یکی از اجزاء آن علامت باشد، در صورتی که به وسیله مقام ذی صلاح کشور مربوط یا نهاد مرتبط مجوز استعمال از آن صادر گردد.
مانند یا به صورت منحرف کنندهای متشابه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه به مؤسسه دیگری که در ایران معروف و مشهور می باشد تعلق داشته باشد.
مانند یا متشابه آن در گذشته به منظور خدماتی که شبیه نمی باشند به ثبت و معروف شده باشد منوط بر آن که از نظر عرفی بین استعمال از علامت و صاحب علامت مشهور ارتباطی وجود داشته باشد وبه ثبت رساندن آن به منفعت های صاحب علامت قبلی صدمه ای را به همراه داشته باشد.
مانند علامتی باشد که در گذشته به نام صاحب دیگری به ثبت رسیده باشد و یا تاریخ درخواست ثبت آن پیشرو یا دربردارنده ی برتری برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی باشد که از حیث ارتباط داشتن و مشابهت داشتن سبب دسیسه و ضلالت گردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل ثبت علامت تجاری در کرج می توانید به مقاله آن مراجعه نمایید