مطمئنا شما در طول حیات خود بارها با لغت برند برخود کردهاید یا آن را شنیده اید.ولی ممکن است معنای دقیق آن را ندانید و استفاده ی نابجایی از آن داشته باشید. در این مقاله سعی شده است به تعریف جامع و دقیق از واژه ی برند پرداخته شود.اینکه بتوانید درک و تعریف درستی از این واژه داشته باشید مساله مهمی در جهان اقتصاد می باشد.

معنای دقیق برند

چنانچه بخواهیم به صورت ساده و عامیانه به تعریف برند بپردازیم باید گفت: به نامی که شرکتها یا اشخاص ثالث روی محصولات خود میگذارند برند گفته می شود.برند صرفا یک نام نمی باشد. یک نماد یا مشخصه و یا آرم گرافیکی می باشد که به صورت مبتکرانه و مبدعانه طراحی شده است. و قبلا چنین طراحی صورت نگرفته است.هدف از طراحی  برند فروش محصولات و یا ارائه ی خدمات است.

با کمی درایت و تفکر می توانید به این موضوع پی ببرید که  تنها کارایی برند استفاده از آن برای فروش کالا یا ارائه محصولات نیست. برند می تواند در بازار تجاری خود را تثبیت نماید، و راه کارهایی برای ترقی در حرفه را مطرح نماید. هچنین برند موفق می تواند در جذب افراد متخصص و کارآمد نقش مهمی ایفا نماید و اینچنین بر ارزش خود نزد سهامداران بیافزاید.جان میلیر و دیویدمور برند را اینگونه تعریف کرده اند: «به نام یا نمادی برند گویند که با هدف ارزش‌آفرینی برای محصولات یک شرکت یا شخص از آن استفاده می شود.

چیزی که قابل توجه است این است که برند فقط یک نام یا نماد نمی باشد و عناصری مثل تجربه‌ها، شنیده‌ها، روایات و خاطره‌های ذهن افراد، خصوصیات مصرف‌کنندگان و موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارائه محصولات و قیمت آنها نیز در بیرند تجمیع شده اند و برند را تشکیل داده اند.

برند از دید گارتنر و لوی در سال ۱۹۵۵ اینچنین تعریف شده است: برند سمبلی با پیچیدگی های بسیار است که حجم زیادی از ایده‌ها و ویژگی‌ها را شامل می شود.تمامی عواملی که در طول زمان به نحوی با برند همراه و عجین شده اند هویت و حقیقت و ذات ان محصول یا خدمات را در بر داشته و مصرف کننده یا مخاطب با مجموعه این عوامل از یک برند شناخت و آگاهی خواهد داشت.

مدیران و صاحبان صنایع باید تمام سعی خود را بر این داشته باشند که برند خود را در اذهان عمومی اعم از مصرف کننده، کارکنان،تامین کننده و سایر افرادی که در مجموعه به نحوی فعال یا دخیل هستند نهادینه سازد تا تمامی افراد بتوانند نسبت به ن برند حس مالکیت داشته باشند و نسبت به آن تعلق خاطر داشته باشند.

برای نمونه می توان روزنامه را به عنوان یک برند مورد بررسی قرار داد. روزنامه متشکل از مجموعه ای از مقالات، تیترها و عکس‌‌ها و مواردی از این قبیل می باشد که از فعالیت روزنامه نگاران و عوامل دیگر روزنامه بدست می آید.هر فردی می تواند استنباط خود را از یک روزنامه داشته باشد و حتی ممکن است فردی هیچ گاه به خوتندن روزنامه اقدام نکند ولی تصور خاصی از روزنامه و خوانندگان آن داشته باشد. و در این بین افرادی نیز هستند که خواننده ی دائمی روزنامه هستند و یک روزنامه خاص را همیشه برای مطالعه انتخاب می کنند و ادعا دارند که این روزنامه ی من می باشد.

روزنامه باعث اتصال نویسندگان و خوانندگان به یکدیگر می شود. مجموعه ای از ارزش ها، خبرها، اظهار نظرات و قضاوتها و تصویرها یک روزنامه را تشکیل می دهند .نام یک روزنامه و انتخاب آن برای مطالعه به این دلیل است که نویسندگان و کارکنان و خوانندگان درک مشترکی از موضع‌گیری‌ها و رویکردهای روزنامه نسبت به اخبار و مخاطبان خود داشته باشند. این یک مثال برای درک از مفهوم برند در ذهن مخاطب می باشد.

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

با تشکر از ارسال نظر شما . پس از تایید انتشار خواهد یافت .
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
ثبت شرکت آراکس

سرعت و دقت بالا

ثبت شرکت آراکس

پایین‌ترین‌ کارمزد و هزینه

ثبت شرکت آراکس

همه جا در دسترس و پاسخگو

آخرین اخبار

  • 20 فروردین

    اصلاح ماده 4 آیین نامه اجرایی 13

    مبنی بر حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات

  • 21 فروردین

    سامانه چت آنلاین

    راه اندازی سامانه چت آنلاین مجموعه حقوقی آراکس در جهت راحتی مشتریان محترم

آخرین نظرات کاربران

  • امیر اسلامی نیا

    باسلام و احترام. ممنونم از مجموعه ثبتی آراکس بخاطر ثبت برند اینجانب و برخورد و پیگیری پرسنل 

  • نوید بهروزی

    باید گفت یکی از بهترین مجموعه های ثبت شرکت، مجموعه ثبتی آراکس هست.